Pompy ciepła to wydajne urządzenia stosowane w technice grzewczej. Są niemal całkowicie bezobsługowe. Jedyna czynność jaką powinien wykonać użytkownik, sprowadza się do okresowego wezwania serwisanta. Cykliczne przeglądy pozwalają na: określenie kondycji technicznej pompy, ocenę prawidłowości działania całego systemu grzewczego oraz wczesne wykrycie potencjalnych usterek.
Coroczny przegląd pompy – gwarancja bezpieczeństwa, a nie przykry obowiązek
Pompa ciepła zbudowana jest z wielu komponentów, które podczas codziennej eksploatacji zużywają się oraz niszczeją. Każda minimalna usterka pojedynczej części odbija się negatywnie na sprawności oraz wydajności całego układu grzewczego. Należy pamiętać, że pompa to tylko tryb wielkiej maszyny – na którą składa się również cała instalacja domowego ogrzewania oraz aparatura C.W.U.. Serwisant najwięcej czasu poświęci na oględziny samej pompy, jednak nie omieszka przejrzeć wszelkich układów z nią powiązanych. Wszystko po to by w porę wykryć wszelkie nieprawidłowości, a tym samym zapobiec awarii w środku okresu grzewczego.
Serwis określi również poziom efektywności urządzenia, co pozwoli przedsięwziąć środki ku optymalizacji pracy pompy. Może urządzenie zostało źle skalibrowane podczas pierwszej instalacji, w związku z tym pobiera nadmierną ilość energii elektrycznej, zawyżając rachunki. Serwisant z pewnością wyłapie podobne nieprawidłowości, po czym przeprogramuje pompę z korzyścią dla użytkownika.
Standardową czynnością podczas przeglądu jest również sprawdzenie rejestru błędów. Historia tych danych pozwala na szybką lokalizację drobnych usterek, które wyeliminowane w porę, nie przeobrażą się w poważniejsze – a co za tym idzie kosztowniejsze – problemy w przyszłości.
Przeprowadzania przeglądów wymagają również sami producenci. Brak wpisów serwisowych wiąże się na ogół z utratą gwarancji.
Jakie czynności wchodzą w skład przeglądu technicznego pompy ciepła?
Zakres przeglądu technicznego różni się w zależności od rodzaju oraz modelu pompy. Można go odnaleźć w protokole konserwacji, który otrzymuje się w momencie zakupu urządzenia.
W zdecydowanej większości przypadków serwisant powinien:
- skontrolować stan filtrów – gdy zachodzi konieczność wyczyścić lub wymienić na nowe;
- sprawdzić poziom zawilgocenia czynnika chłodniczego oraz wykonać próbę stanu szczelności całego układu;
- przeprowadzić kontrolę ciśnienia instalacji dolnego i górnego źródła;
- sprawdzić zawory bezpieczeństwa;
- skontrolować sterownik;
- zweryfikować sprawność elementów elektrycznych;
- przeanalizować rejestr błędów.
Warto zainwestować w coroczny serwis pompy ciepła nawet po zakończeniu okresu gwarancyjnego. Dzięki temu można założyć, że urządzenie nie popsuje się w środku sezonu grzewczego oraz będzie działać wydajnie oraz oszczędnie.